Welkom

Welkom op mijn weblog.
Hier vind je allereerst bevindingen (berichten) van mij tijdens mijn verblijf in Israel/Palestina; op de pagina Waarnemer in Yanoun, te beginnen op 13 november 2012
(zie: Blogarchief). Verder vind je teksten die ik voor kerk en maatschappij heb geschreven; korte op dezelfde genoemde pagina en wat langere op andere pagina´s.
Laat ajb weten of ze je boeien.


dinsdag 20 augustus 2013

Hoop en vrede

21 december 2012
Zo, ik had ns een paar dagen vrij. Vanaf het checkpoint Za´tara in een ´service´ gestapt op weg naar Jerusalem en Betlehem.
Ik voel nu pas hoe het is om geheel zelfstandig, alleen, op pad te zijn. Tot nu toe in groep, in de bus, in de gezamenlijke taxi reizen; tot nu toe in groep beslissen wat we op een dag doen, wat we eten; wie wát doet, etc.
Nu ben ik op mezelf aangewezen. Zoals het was, heel lang geleden, toen ik liftend van Nederland naar Griekenland ging -door Duitsland, Oostenrijk, Joegoslavië- om uiteindelijk naar Israel te vliegen. Een prachtige vrije tocht was dat. Nu, zoveel jaren later, voel ik me weer ´op mijn gemak´, elk moment vrij om te kiezen: ja, dank je wel, ik laat me graag uitnodigen door gastvrije mensen voor een ontmoeting bij een glas thee, gewoon op straat aan de voordeur; een half uur, een uur, maakt niet uit, gewoon een prettig contact.
En in gedachten kwam weer de vraag terug van ook heel lang geleden, van mijn familie en vrienden en dorpsgenoten: Waarom doe je dit, waarom ga je weg, waarom ga je iets doen wat wij ons niet kunnen voorstellen te doen? Je gaat zomaar in een vreemde stad wonen, je gaat zo ver op reis, je gaat risico´s nemen, je gaat ander werk doen, je gaat ...?

En ja, waarom doe ik dit, naar een conflictgebied gaan; ik ben toch geen journalist, ik ben toch geen beroepsmilitair die er voor kiest om uitgezonden te worden, naar Afghanistan, bv? En trouwens, waarom doen díe dat??
Om met verhalen te kunnen terugkomen? En zitten mensen-thuis daar dan op te wachten? Ben ik het die de verhalen zodanig zal kunnen brengen dat de mensen-thuis ze zullen verstaan en nu gevolg zullen geven aan de roep om te zorgen dat de bezetting zal stoppen?

Een antwoord dat ik nu heb op die vraag is de bemoedigende ontmoeting die ik in Bethlehem had met  de ´development director´ van het Arab Educational Institute aldaar. Al vele jaren, tientallen, is hij -komend uit Nederland- in deze bijzondere stad. Hij is getrouwd met een Palestijnse, ze hebben samen twee kinderen, ze leven hun leven nabij de scheidingsmuur tussen Israel en Palestina. In het Sumud-verhalenhuis, vlakbij het graf van Rachel dat aan de andere kant van de muur ligt, bieden ze gelegenheid voor het delen van levensverhalen, van levens die beïnvloed zijn door de muur.
Inmiddels kan iedereen sommige van deze indrukwekkende verhalen lezen. Want ze zijn op de muur bevestigd, naast graffiti, schilderingen, gedichten. Eigenlijk moet je voor alles wat je op de muur wil bevestigen een ´permit´ aanvragen, dus ook voor iedere spijker waarmee je iets wil bevestigen, zo verteld Toine, maar de militairen die vanuit wachttorens alle beweging bij de muur in de gaten houden, hebben toegelaten (o, wonder) dat de borden met de verhalen bevestigd werden.
Nu komen bussen met toeristen hier langs en de mensen stappen langs de muur om de verhalen te lezen. 
Op deze site kan je een impressie vinden: www.aeicenter.org 


Val ik je lastig, als de zoveelste -waar je eigenlijk geen zin in hebt-, met de feiten over dit conflict? Ja, misschien wel. Ik val mezelf ook lastig, merk ik, door hier dingen te doen die ik thuis nog niet gewoon was te doen; en dat levert mij hoop op -door de bovenvermelde ontmoetingen-, maar ook wanhoop. Want naar een militaire rechtbank gaan om daar een farce-zaak mee te maken tegen zes gearresteerde jongens is niet om vrolijk van te worden. Na de arrestaties, midden in de nacht door militairen uit je huis gehaald, zonder opgaaf van reden, en opgesloten worden zonder aanklacht, terwijl je familie niet weet waar je bent heengebracht, heeft een advocaat kunnen achterhalen dat ze in detentie zijn in afwachting van een eerste voorgeleiding.
OK. Bij die eerste voorgeleiding mogen wij als buitenlandse waarnemers deze keer aanwezig zijn. De familie is ons dankbaar dat we er zijn. Zij en wij reizen uren om binnen het betreffende militaire kamp deze voorgeleiding te kunnen meemaken (wel eerst door een checkpoint). Per persoon zijn er vele militaire figuren aanwezig om te zorgen dat dit moment in de rechtsgang naar de regel wordt uitgevoerd; zodat er geen fouten gemeld kunnen worden. Maar de farce is vooral dat er geen aanklacht is, enkel aanwijzing, dat ze stenen gegooid hebben, bij een confrontatie met settlers, of bij een demonstratie -waarbij militairen met traangas en met geluidsbommen geschoten hebben-. In een warrige vertoning beslist de rechter dat de jongens, een voor een, voor nog 8 dagen vast moeten blijven om de aanklager tijd te geven om meer aanwijzingen te verzamelen om een zaak te kunnen formuleren. Als dan een veroordeling volgt (na eerst nog een tweede voorgeleiding volgende week, met weer verlenging van detentie), kan dat gevangenschap van 6 of 7 maanden betekenen (voor het gooien van stenen!). Dus, geen school, geen examen, geen werk,  ...
Ja, moet je ook maar geen stenen gooien! Tegen militaire bezettingsmacht kun je toch niet op.
Ik heb overigens de ogen gezien van de vaders en de moeders; ze mochten heel even, op een afstand, met gewapende militairen ertussen, een woord met hun zoon spreken. Kan je het je voorstellen?!

Komende maandag zal ik in Bethlehem, heel speciaal, de Kerstnachtdienst meemaken. Christus wordt geboren, ik zie er naar uit.

1 opmerking:

  1. 21 december 2012 om 17:58 | Door: Corrie van der Hart

    Gerrit, Weer bedankt voor je verhaal. Het is zo goed dat het verteld wordt. Het kan niet vaak genoeg verteld worden. De mensen hier in Nederland moeten weten hoe de Palestijnen moeten leven onder de bezetting van Israel al meer dan 67 jaar duurt. Moet je je eens indenken. En dat er steeds meer land van je afgepakt wordt, je huis vernietigd, je olijfbomen, je bron van inkomstten. je vee vergiftigd, de waterputten. Mooi dat je Toine van Teeffelen hebt ontmoet. Vorige week of alweer twee weken geleden heb ik Toine ontmoet in Utrecht bij het uitreiken van zijn boek "Soemoed, ziel van het Palestijnse volk" Zo'n integere man. Van harte aanbevolen. Te bestellen bij uitgeverij Narratio ISBN 978 90 5263 842 3. Ik ben ik 2009 toen ik mee was met de reis olv Meta Floor in het Soemoed story huis geweest en de vrouwen ontmoet. Goed dat je daar bent en je verhaal verteld Gerrit. Heel Fijne, goede Kerstdagen.

    21 december 2012 om 21:50 | Door: Margreet Meijer

    Beste Gerrit, Mooi wat je schrijft over hoop en wanhoop. Jouw wanhoop geeft de mensen daar hoop...het raakt me en ik zie de ogen van de ouders. Dank dat je dit deelt met ons. Ik wens je een mooie kerstnacht in Bethlehem en wens je toe dat het Licht van Christus jou en de mensen daar verlicht. Veel groeten, Margreet

    21 december 2012 om 21:58 | Door: Han

    Dank jou wel. Je kunt komende dagen de Nederlandse pelgrimsgroep IKVPAXChristi ontmoeten. Ook de vrouwen van Bethlehem Sumud Choir en de jongeren van het AEI. Schrijf over die ontmoetingen, maak ons lezers deelgenoot van je ervaringen. Zoek concrete voorbeelden van de Palestijnse "menselijke levenskracht" om ons intenser te doen weten dat er hoop is. Zo er kerstacties zijn , cfr. de foto van Fadi Abou Akleh in Soemoed, ziel van het Pa;lestijnse volk", beschrijf ze. Je helpt dan onze steun aan de "veerkracht van geweldloos verzet" en onze loyaliteit aan slachtoffers van de bezetting. Daarvoor hebben we je indrukken en je ervaringen nodig. Een zálig kerstfeest.

    22 december 2012 om 13:37 | Door: marco glas en marjan smith

    lieve gerrit, we wensen jou een mooi kerstfeest in bethlehem en al het beste de komende tijd.liefs van ons

    22 december 2012 om 18:54 | Door: janneke harmsen

    doet me zo denken aan mijn eigen bezoeken naan palestijns gebied gerrit. mensen die er niet gweest zijn kunene nzich heel moeilijk voorstellen hoe schizofreen de hele situatie is hoe palestijnen vernederd worden bij de checkpoints hoe bang ook JOodse israelisch zijn \alle goeds gerrit fijn dat je dit doet janneke

    23 december 2012 om 14:38 | Door: Corrie van der Hart

    https://www.youtube.com/watch?v=6_gtCNQg-iw&list=UUUTthUpctRihfSsufpVsdeQ&index=1 Palestijnse vrouwen zingen bij de muur

    27 december 2012 om 12:07 | Door: Paulus van Mansfeld

    Ha Gerrit,goed dat je dit doet. Graag volg ik je ervaringen! Goede moed! Paulus

    BeantwoordenVerwijderen

Uw meedenkende reactie wordt op prijs gesteld.