Welkom

Welkom op mijn weblog.
Hier vind je allereerst bevindingen (berichten) van mij tijdens mijn verblijf in Israel/Palestina; op de pagina Waarnemer in Yanoun, te beginnen op 13 november 2012
(zie: Blogarchief). Verder vind je teksten die ik voor kerk en maatschappij heb geschreven; korte op dezelfde genoemde pagina en wat langere op andere pagina´s.
Laat ajb weten of ze je boeien.


dinsdag 20 augustus 2013

Inch Allah

29 november 2012

Ik wil met u mijn motivatie delen, mijn verwachtingen, mijn hoop en mijn vertrouwen (geloof).
En ik zal het doen door te vertellen wat ik in deze dagen herkende in de uitdrukking die ik vele Palestijnen hoor zeggen, namelijk ´Inch Allah´.

Deze twee woorden staan in de protestantse kerken in België en Nederland bekend als het Latijnse ´Deo Volente´. Maar wat me opviel hier - na het horen van Inch Allah - is dat wij in Nederland en in België - een ander begrip hebben van deze expressie.
De meeste protestanten die ik in mijn omgeving ken, kennen Deo Volente als: als God wil... Bijvoorbeeld: als God wil dat we opnieuw zullen ontmoeten. Maar nu ik Inch Allah hoor, heb ik het gevoel dat dit voor de mensen-hier betekent: als God wil; dus: wanneer het zijn tijd is, zal vrede zal komen.
Dus het is niet een vraag of God vrede wil, of God wil dat we elkaar weer zien, maar: het is mijn - het is ons-geloof dát God vrede wil voor ons. En wij zullen ons voorbereiden, elke dag.
Dus leven we ons leven vanuit het vertrouwen dat vrede zal komen; Wij vertrouwen op deze - Gods - belofte.

Het is dit sterke geloof dat ik ook hoor in het Kairos-document, het document van de Palestijnse kerken dat zij gepubliceerd hebben in 2009.
Ik citeer uit hoofdstuk 2: 2.2.2 onze Heer Jezus Christus kwam, om te verkondigen dat het Koninkrijk van God nabij is. Hij lokte een revolutie in het leven en het geloof van de gehele mensheid. Hij kwam met "een nieuwe leer" (Mk 1: 27), een nieuw licht werpen op het Oude Testament, op de thema's die betrekking hebben op ons christelijke geloof en ons dagelijks leven, thema's zoals de beloften, de verkiezingen, het volk van God en het land.
2.3 Wij geloven dat ons land een universele missie heeft. In deze universaliteit, de betekenis van de beloften van het land van de verkiezing van het volk van God opent zich naar de hele mensheid, beginnend bij de volkeren van dit land. In het licht van de leer van de Heilige Bijbel, is de belofte van het land nooit een politiek programma geweest, maar eerder de prelude tot de voltooing van de universele zaligheid. Het was de inleiding van de uitvoering van het Koninkrijk van God op aarde.
Vrede en alle goeds zullen komen, voor u, voor mij en de hele wereld.
Dit geeft mij de moed om hier in dit conflict een poos nabij te zijn. En we horen al dagelijks dat wij-EAs hier heel erg welkom zijn.

1 opmerking:

  1. Mijn blogs uit Yanoun stonden bij Kerkinactie op de site (http://www.kerkinactie.nl/Particulieren/Actueel/Verhalen-uit-het-veld/Weblog-Gerrit--bb8667 ). De reacties die er daar op kwamen, publiceer/copieer ik ook hier :

    30 november 2012 om 14:08 | Door: Nel Davidse

    Is er een mooier begin van advent 2012 te bedenken, dan deze 'boodschap?'/dan deze belofte? En dan juist vanuit dit geplaagde land; Gerrit, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw meedenkende reactie wordt op prijs gesteld.