Welkom

Welkom op mijn weblog.
Hier vind je allereerst bevindingen (berichten) van mij tijdens mijn verblijf in Israel/Palestina; op de pagina Waarnemer in Yanoun, te beginnen op 13 november 2012
(zie: Blogarchief). Verder vind je teksten die ik voor kerk en maatschappij heb geschreven; korte op dezelfde genoemde pagina en wat langere op andere pagina´s.
Laat ajb weten of ze je boeien.


donderdag 19 september 2013

De Bijbel is een protestantse verzameling boeken

Wat zegt u? Verklaar u nader.
Het woord protestants betekent getuigend. Protestanten getuigen, van de -door hen begrepen- Bijbelse ´waarheid´.
Klinkt nog steeds behoorlijk aanmatigend.
In de protestantse traditie waar ik ben groot geworden, heb ik geleerd de Bijbel met open onderzoekende Geest te durven lezen. We aanvaarden modern onderzoek dat ons leert dat de Bijbel geen geschiedenisboek is, maar een boek met getuigenissen, van mensen over hoe God een rol speelt in hun leven. Ik hoor in het bijbels scheppingsverhaal dan ook niet een verhaal waarmee gezegd wil zijn: Als je ons geloof in God wil overnemen dan moet je ook geloven dat God de wereld in 7 dagen geschapen heeft.
Ik hoor in de bijbelse scheppingsverhalen een mij zeer wel aansprekend visioen, een getuigenis van: ´ja, om ons heen zien we veel wanorde, veel chaos, veel onrecht, máar, tóch, ook al lijkt het uit onze zogenaamd natuurlijke wan-orde níet voort te kunnen komen, tóch vertrouw ik er op dat een rechtvaardige ordening van deze wereld wél mogelijk is´. En dat vertrouwen komt niet voort uit wetenschap, het komt voort uit ..., ja, uit wat ik te horen krijg uit de bijbelse verhalen van mensen over God.
En zal die goede orde er niet in 7 dagen zijn, dan toch in 7x7 jaar ...!

Door dit visioen houd ik het vol om op een welbepaalde manier in het leven te (willen) staan.   

We noemen Jezus de Christus, de Messias, omdat we in de nieuwtestamentische geschriften herkennen en erkennen dat God zich in de mens Jezus openbaar gemaakt heeft (God overwint machten van de dood). Jezus is voor ons hét teken van hoop dat God het allerbeste vóor heeft met ons mensen, met deze wereld (uiteindelijk is het leven het sterkst).
Dat betekent dat wij aktief zoeken mee te werken aan de vól-making van Gods toekomst. En het betekent, b.v., dat ik vanuit die overtuiging waakzaam moet zijn dat niet een bepaalde wetenschappelijke visie gepresenteerd gaat worden als een absolute waarheid.
Ik vind dus dat ik vragen mag stellen bij de claim als zou de evolutietheorie hét absolute verklaringsmodel zijn. -Dat is dus iets anders dan zeggen dat geloof meer gelijk heeft dan wetenschap; het is enkel aanduiden dat wetenschap kritisch gevolgd mag/moet worden.

En ik mag aannemen dat ook vrijzinnigen en alle andere levensbeschouwers de praktijk van de evolutietheorie kritisch volgen en dat ook zij zien dat een rechtvaardige ordening niet als vanzelf, in een soort evolutie, uit de zgn natuurlijke orde zal voortkomen.
Het is aan iedere gelovige, aan ieder mens te ´protesteren´: tóch ...! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw meedenkende reactie wordt op prijs gesteld.