Welkom

Welkom op mijn weblog.
Hier vind je allereerst bevindingen (berichten) van mij tijdens mijn verblijf in Israel/Palestina; op de pagina Waarnemer in Yanoun, te beginnen op 13 november 2012
(zie: Blogarchief). Verder vind je teksten die ik voor kerk en maatschappij heb geschreven; korte op dezelfde genoemde pagina en wat langere op andere pagina´s.
Laat ajb weten of ze je boeien.


zondag 3 november 2013

Jozef op avon(d)tuur?


In het eerste Bijbelboek Genesis vinden we het verhaal waar Jozef als slaaf in Egypte door de vrouw van Potifar wordt verleid.
Wat is hier nu precies de misdaad waardoor Jozef in het gevang belandt?



Traditioneel wordt van deze tekst gezegd dat die handelt over een keurige, brave jongen die verleid wordt door een kwaadwillende vrouw. Het is een geliefd verhaal voor vertellers uit een kinderbijbel. Ook in de zondagse preek wordt gangbaar verhaald van de overwinning van het goede, gepersonifieerd in de gelovige jongeman van de stam van Israel.

Onbevangen, of associatief lezen met een zogenoemd materialistisch instrumentarium brengt ons een spanning tussen de man-vrouw- en de heer-slaaf-tegenstelling.

Het gaat -volgens mij- om gewaagde inzet van seksualiteit bij een poging tot positieverbetering van de vrouw.
Wat kunnen vrouwen en slaven van nu uit dit verhaal leren?
Zie mijn pagina
Vrouwenstrijd en slavenstrijd, dezelfde strijd tegen dezelfde Heer?  (te vinden via de kolom hiernaast links).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw meedenkende reactie wordt op prijs gesteld.